Loop zonder pijn:

Shin splintsShin-splints-Footlogics©

Wat is dat toch met al die voetklachten? Ze hebben bijna allemaal mooie namen maar om ze te hebben is er natuurlijk niks aan. Zo ook met shin splints, wat niets anders betekent dan klachten aan het onderbeen. Shin splints wordt ook wel Mediaal Tibiaal Stress syndroom genoemd. Hoe je het ook noemt, het komt allemaal hier op neer: pijnklachten aan het onderbeen als gevolg van overbelasting.

Meestal ontstaan de klachten bij hardlopers of mensen die een sport beoefenen waarbij ze vaak springen. Gelukkig zijn de klachten goed te behandelen maar veel mensen lopen er in eerste instantie helaas te lang mee door. Shin splints worden niet herkend of ze weten niet goed wat ze moeten doen om van de klachten af te komen.

Shin splint: klassieke hardloopblessure

De scheenbeenirritatie komt erg veel bij hardlopers voor. De lange spier aan de voorzijde van het been is de boosdoener. De spier loopt van de knie tot aan de enkel. Als je voor het eerst gaat hardlopen en je voert je training te snel op, kan dit irritatie van het bindvlies en ontsteking tot gevolg hebben.

Als je dan ook nog last hebt van overpronatie bij het lopen en de enkel dus te veel naar binnen kantelt, draait tijdens het hardlopen het scheenbeen een heel klein beetje mee naar binnen. De scheenbeenspieren worden overrekt en dat doet pijn.

Oorzaken shin splints

De overbelasting van de spieren in het scheenbeen kunnen meerdere oorzaken hebben. We noemen hier de belangrijkste, waarbij je rekening moet houden dat een combinatie van verschillende oorzaken de klachten vaak erger maken.

  • Lopen in heuvelachtig landschap;
  • Versleten sportschoenen dragen;
  • Overpronatie;
  • Hardlopen op een oppervlak dat niet plat is maar hol of bol. Denk aan hardlopen langs een berm;
  • Sporten waarbij je steeds abrupt moet stoppen zoals tennis of squash.

Heb jij shin splints?

Drie eenvoudige signalen die erop wijzen dat je shin splints hebt:

  • Pijn of irritatie aan de buitenkant van je onderbeen;
  • Lichte zwelling rond de spieren rond je scheenbeen;
  • Aanvankelijk verdwijnt de pijn steeds na een warming-up maar uiteindelijk houdt de pijn aan.

Heb je pijn aan je scheenbeen en herken je de symptomen van shin splints? Blijf er dan niet mee doorlopen maar onderneem actie: kies een behandeling en ga oefeningen doen. Dan kun je er straks weer (rustig) tegenaan!

Shin splints behandeling

Shin splints oefeningen

Shin splints hardlopen

Wij bevelen aan bij Shin Splints:

Sports inlegzool

Comfort inlegzool

Stel ons je vraag

9 + 15 =

Waar te koop?