Loop zonder pijn:

PeesplaatontstekingPeesplaatontsteking-loop zonder pijn

Hielspoor en peesplaatontsteking zijn twee verschillende aandoeningen aan de voet die vaak door elkaar worden gehaald. Even een korte uitleg. Hielspoor is een verkalking onder de hiel, bij de aanhechting van de pees die onder de voet doorloopt naar de voorvoet. De zogenaamde peesplaat of plantar facscia. Die verkalking steekt een stukje uit en is de veroorzaker van pijn en een peesplaatontsteking is vaak het gevolg van hielspoor.

Toch kun je ook pijn hebben in je hiel, zonder dat stukje verkalking. Dan hebben we het over peesplaatontsteking. Een prachtige Latijnse naam voor peesplaatontsteking is fasciitis plantaris. Deze ontsteking zit op dezelfde locatie als waar hielspoor ontstaat, op het aanhechtingspunt van bij het hielbot.

Hoe kom je aan een peesplaatontsteking?

De oorzaak van een peesplaatontsteking is altijd overbelasting van de peesplaat. Het weefsel raakt door de voortdurende spanning overprikkeld en ten slotte kan het botvlies gaan ontsteken als de overbelasting blijft aanhouden.

Hoe kun je peesplaatontsteking voorkomen?

Voorkomen is beter dan genezen en dat geldt zeker voor een peesplaatontsteking. Daarom hieronder de belangrijkste oorzaken.

Als je een staand beroep hebt, loop je extra risico om peesplaatontsteking te krijgen
Draag dan goede platte schoenen en draag altijd steunzolen. Dat hoeven geen aangemeten zolen te zijn. Zooltjes tegen overpronatie zijn hiervoor perfect. Ze zorgen ervoor dat je voet niet kan doorzakken zodat de peesplaat wordt ontlast.

Ben je een hardloopfanaat?
Let er dan op dat je goede hardloopschoenen draagt met voldoende vering en extra ondersteuning onder de voetboog. In een gespecialiseerde winkel kunnen ze precies zien wat voor jou de beste schoenen zijn.

Plotselinge gewichtstoename
Als je in korte tijd veel aankomt, krijgen je voeten het ineens een stuk zwaarder. Overgewicht is natuurlijk nooit gezond, dus probeer wat af te vallen. Natuurlijk loop je ook extra risico als je zwanger bent. Draag goed schoeisel én controleer of je maat nog goed is, door de hormonen kunnen je voeten een maatje groeien.

Stijve kuitspieren
Doe regelmatig oefeningen om je kuitspieren op te rekken, daar kun je een hoop ellende mee besparen.

Het risico op een peesplaatontsteking neemt toe als je ouder bent dan 50 jaar
Tja, als je 50 wordt, vier je dat natuurlijk met een feestje. Vraag een paar steunzolen voor je verjaardag. Op die manier verklein je het risico op peesplaatontsteking weer en niemand hoeft te weten dat je ze draagt 😉

Overpronatie of doorgezakte voeten
Zakken jouw enkels een beetje door? Dan heb je grote kans dat je overpronatie hebt en daarmee belast je de peesplaat voortdurend. De oplossing is simpel en heel doeltreffend: steunzolen tegen overpronatie.

Peesplaatontsteking symptomen

Peesplaatontsteking behandeling

Peesplaatontsteking oefeningen

Wij bevelen aan bij peesplaatontsteking:

Sports inlegzool

Comfort inlegzool

Casual inlegzool

Comfort Plus inlegzool

Stel ons je vraag

9 + 10 =

Waar te koop?