Loop zonder pijn:

Hielspoor


Heb je last van felle pijn onder je hiel? Dan is de kans groot dat je hielspoor of peesplaatontsteking (fasciitis plantaris) hebt. Beide klachten veroorzaken veel pijn en ongemak. Daar wil je natuurlijk zo snel mogelijk van af.

Gelukkig is er iets aan te doen, zodat je over een tijdje van je hielspoor bent verlost. Hier lees je alles over hielspoor en peesplaatontsteking.

Wat is hielspoor?

De meest voorkomende pijnklacht aan de hiel bestaat uit heftige, aanhoudende pijn onder de hak, die je vooral voelt wanneer de voet wordt belast. Deze specifieke pijn is een duidelijke aanwijzing dat het hier om hielspoor gaat. De Latijnse naam voor hielspoor is Spina Calcaneï

Onder je voet loopt een brede pees van de voorvoet naar de hiel. Die pees is goed met je vingers voelbaar wanneer je je tenen naar voren trekt. Als je voeten te zwaar worden belast door teveel lopen, rennen en sporten, wordt deze pees onder de voet constant uitgerekt. Dit geeft grote spanning op de aanhechting van het weefsel aan het hielbot. De belangrijkste oorzaak van hielspoor is overpronatie: dat is het naar binnen doorzakken van de enkel.

De voetzoolpees zit vast aan het hielbeen. Precies op deze plek kan verkalking van het hielbot ontstaan. Verkalking kun je zien als een aangegroeid stukje bot, dat daar natuurlijk niet hoort. Het is dit uitstekende stukje, dat hielspoor wordt genoemd.

Het is echter niet dit uitstekende stukje dat pijn doet. De pijn ontstaat pas als het weefsel en/of het botvlies eromheen ontstoken is. Overigens hoeft hielspoor niet altijd voor klachten te zorgen.

Een hielspoor is weliswaar op een röntgenfoto zichtbaar, de ontsteking natuurlijk niet. Het operatief verwijderen zorgt zelden voor vermindering van klachten.

Hielspoor behandelen

Gelukkig kan hielspoor heel goed behandeld worden. Welke behandeling het meest geschikt is voor jou hangt af je klachten en hoe lang je al last hebt.

Misschien verwacht je het niet maar je hoeft niet echt niet meteen naar de dokter of het ziekenhuis. Je kunt veel zelf doen om hielspoor te genezen. Én te voorkomen.

Draag inlegzolen die voldoende hoge en stugge support bieden in de voetboog. De meeste zolen geven die ondersteuning niet. Zelfs de inlegzolen van de duurste en beste schoenen voldoen daar meestal niet aan. Footlogics heeft speciale inlegzolen die kunnen helpen bij hielspoor, je vindt ze hiernaast..

Combineer inlegzolen met goede hielspoor-oefeningen. Je vindt ze op ons Footlogics YouTube kanaal en op onze site van hielspoortips.nl

 

Hielspoor oefening 1: balletjesmassageBalrol-oefening

  • Ga op een stoel zitten en leg een tennisbal of pingpongbal voor je op de grond.
  • Zet je voet op het balletje en rol voorzichtig onder je voet heen en weer. Pak alle plekjes van je voet mee die je prettig vindt.

Hielspoor oefening 2: handdoekje trekkenHanddoek teen-oefening

  • Ga zitten op een stoel en leg een opgerolde handdoek onder de bal van je voet.
  • Houdt de handdoek aan beide uiteinden vast en trek de handdoek naar je toe, terwijl het been volledig gestrekt blijft.
  • Hou dit 20 tellen vast en wissel van voet. Je kunt dit 3 keer doen.

Stel ons je vraag

10 + 7 =

Waar te koop?

      Pin It on Pinterest

      Share This